Σάββατο, 4 Φεβρουαρίου 2017

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ για τις ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ στο ΛΥΚΕΙΟ και τη ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ στο ΓΥΜΝΑΣΙΟ





Μεγάλη εντύπωση μας προκάλεσε η βιασύνη του Υπουργείου Παιδείας να αποστείλει οδηγίες στις 23 Δεκεμβρίου για την εκπόνηση Δημιουργικών εργασιών στα Λύκεια και την θεματική εβδομάδα στα Γυμνάσια.
Για τις δημιουργικές εργασίες :
Οι εργασίες ως μέσω ανάπτυξης της δημιουργικότητας των μαθητών αλλά και ως μέσο αξιολόγησης δεν είναι κάτι καινούργιο. Χρησιμοποιούνται από πολλούς συναδέλφους ως εναλλακτικός τρόπος εξέτασης,  εφαρμόζονται στα project, αλλά και στη διδασκαλία ως μέσο εμπέδωσης της ύλης , ανακάλυψης, ανάπτυξης της κριτικής σκέψης και διερεύνησης.
Οι δημιουργικές εργασίες είναι ένας νέος θεσμός που προσπαθεί να εισάγει το Υπουργείο  με τα ακόλουθα προβλήματα:     
Ø      Η εφαρμογή είναι εσπευσμένη στο μέσο της χρονιάς χωρίς να προηγηθεί ανάλογη προετοιμασία,
Ø      διακρίνεται από προχειρότητα, γραφειοκρατία και ασάφεια
Ø      οι εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν την τελευταία στιγμή, πρόχειρα και χωρίς την δυνατότητα διευκρινήσεων
Ø      η αοριστίες για τον τρόπο εφαρμογής αφού απαιτούνται αίθουσες , βιβλιοθήκες  υπολογιστές και εκπαιδευτικό προσωπικό που δεν υπάρχει.
Με τα παραπάνω είναι φανερό ότι αν το υπουργείο θέλει να δείξει ότι κάτι κάνει ας προχωρήσει στην εφαρμογή .
Αν όμως πραγματικά θέλει να εφαρμόσει ένα νέο θεσμό με επιτυχία τότε να αποσύρει την εφαρμογή για φέτος, να ξεκινήσει διάλογο με την ΟΛΜΕ, και  προχωρήσει σε ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τον τρόπο, τα μέσα , τη διαδικασία και φυσικά  τους στόχους και τον σκοπό του συγκεκριμένου εγχειρήματος. Ας πάρει την ανατροφοδότηση από τους εκπαιδευτικούς για τα προβλήματα που υπάρχουν και ας προχωρήσει την επόμενη χρονιά στην εφαρμογή του μέτρου.   
Για την θεματική εβδομάδα:
Ανάλογη με τα παραπάνω είναι και η απόφαση του Υπουργείου για την θεματική εβδομάδα στα Γυμνάσια.
Πρόκειται για την παρουσίαση θεμάτων αγωγής υγείας στους μαθητές με διάφορες δράσεις (όπως τα προγράμματα κατά κόρον γίνονται στα γυμνάσια) στα πλαίσια μιας εβδομάδας. Η ιδέα είναι σίγουρα θετική αλλά εγείρονται μια σειρά από απορίες:
§         Γιατί θα πρέπει να είναι μια εβδομάδα και όχι μια ή δύο μέρες ή ότι αποφασίσει ο σύλλογος διδασκόντων που είναι και ο αρμόδιος .
§         Γιατί η όλη κίνηση γίνεται αιφνιδιαστικά και χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και συζήτηση.
§         Γιατί το περιεχόμενο είναι θολό ευρύ και θα έπρεπε να αναπτύσσεται  αφού προηγηθεί  επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, θεσμική σύνδεση του σχολείου με φορείς υγείας και πρόληψης και στελέχωσή του με ειδικό επιστημονικό προσωπικό.
§         Γιατί το Υπουργείο αντιμετωπίζει σοβαρά θέματα με προχειρότητα και βιασύνη.
Με βάση τα παραπάνω καλούμε το Υπουργείο να ανακαλέσει την εγκύκλιο για την θεματική εβδομάδα, να προχωρήσει σε ενημέρωση των συναδέλφων και εφαρμογή του μέτρου από την επόμενη χρονιά σε χρόνο , διάρκεια και περιεχόμενο που θα καθορίσει ο σύλλογος διδασκόντων και θα αφορά την εξατομίκευση του μέτρου και την προσαρμογή του στις ανάγκες του μαθητικού δυναμικού κάθε σχολείου. 

Τελικά το συμπέρασμα στο οποίο οδηγούμαστε είναι ότι το Υπουργείο αποφάσισε να φανεί ότι κάτι γίνεται στη μέση εκπαίδευση παρά να εφαρμόσει "καινοτόμες πολιτικές" και να επιφέρει "επαναστατικές αλλαγές" .  Επίσης η προχειρότητα και η βιασύνη με την οποία  αντιμετωπίζει το Υπουργείο  την εφαρμογή των παραπάνω μέτρων ενέχουν τον κίνδυνο να οδηγήσουν στον εκφυλισμό και την αποτυχία. 

Εντύπωση όμως προκαλεί και η σφοδρότητα της αντίδρασης  στα παραπάνω εκ μέρους κάποιων παρατάξεων (και φυσικά της πλειοψηφίας της ΕΛΜΕ Χανίων) .
Οφείλουμε να αποδεχτούμε ότι η εφαρμογή των παραπάνω μέτρων εκτός από πρόχειρη και ανεδαφική δεν έρχεται σε αντίθεση με το ρόλο του εκπαιδευτικού, δεν διαταράσσει τις εργασιακές σχέσεις, δεν επιφέρει δραματικές αλλαγές ή επιβάρυνση στους μαθητές. Οι λεκτικές υπερβολές, ο συνδικαλιστικός μαξιμαλισμός και η σφοδρότητα της αντίδρασης (με σχέδιο πρακτικού άρνησης της εφαρμογής) είναι δυσανάλογα των επιφερόμενων αλλαγών . 
Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να διατηρούμε την ψυχραιμία μας και να μην υποβάλουμε τους συναδέλφους σε επαναστατική γυμναστική σε κάθε απόφαση του Υπουργείου.
Η κατάσταση στην κοινωνία και την εκπαίδευση είναι αρκετά σοβαρή και ανάλογα σοβαρή θα πρέπει να είναι και η στάση μας.




Αδέσμευτη Ομάδα Καθηγητών

Ενώνουμε τις δυνάμεις μας - Συνθέτουμε τις απόψεις μας - Διατηρούμε την αυτονομία μας