Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2018

Ανακοίνωση Αδέσμευτης Ομάδας Καθηγητών για τη μοριοδότηση επιτυχίας σε ΑΣΕΠ

Πολύς λόγος γίνεται εδώ και χρόνια για τον τρόπο διορισμού εκπαιδευτικών. Βέβαια η όποια συζήτηση ακούγεται σαν κακόγουστο αστείο αφού δεν έχουν γίνει σχεδόν καθόλου διορισμοί τα τελευταία 8 χρόνια. Η κυβέρνηση, όμως, κάθε χρόνο υπόσχεται διορισμούς για την επόμενη χρονιά. Ο αριθμός τους ποικίλει ανάλογα με τον υπουργό και κυμαίνονται από 15000 έως και 30000! Η συζήτηση επανέρχεται κάθε χρόνο, ενώ τούτη τη φορά φουντώνει ιδιαίτερα καθώς εισερχόμαστε σε προεκλογική περίοδο και σίγουρα δεν είναι ούτε αθώα ούτε ειλικρινής.
Επίσης, ανειλικρινής και διασπαστικός είναι ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση προσπαθεί να καθορίσει τα κριτήρια για τους διορισμούς (που δεν γίνονται) χρησιμοποιώντας τους επιτυχόντες σε προηγούμενο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Η κυβέρνηση προσπαθεί (και τα έχει καταφέρει) να χωρίσει τους εκπαιδευτικούς σε ομάδες, ανάλογα με τη συμμετοχή και την επιτυχία τους σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
Η δημιουργία του ΑΣΕΠ αποτέλεσε τομή στον τρόπο διορισμού στο Δημόσιο τομέα καθώς περιόρισε το φαινόμενο των ρουσφετιών και των διορισμών «από το παράθυρο», χωρίς, βέβαια, να το εξαλείψει. Παρ’όλα αυτά, ο γραπτός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ προκάλεσε κύμα αντιδράσεων στην εκπαιδευτική κοινότητα και τη διαίρεσε σε αυτούς που απέρριψαν αυτή τη διαδικασία και αυτούς που την αποδέχτηκαν και μετείχαν.
Άσχετα με την άποψη που έχει ο καθένας για την διενέργεια γραπτού διαγωνισμού για τον μόνιμο διορισμό εκπαιδευτικών και πέρα από ιδεολογικές τοποθετήσεις και κομματικούς αφορισμούς, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι η διενέργεια έξι τέτοιων διαγωνισμών έχει δημιουργήσει μια πραγματικότητα που δε γίνεται να αγνοηθεί. Σε μια εποχή, κατά την οποία ο κυριότερος δρόμος που οδηγούσε στο Δημόσιο Σχολείο ήταν η επιτυχία στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, χιλιάδες νέοι συνάδελφοι αφιερωθήκαν στον επίπονο αγώνα της προετοιμασίας, επειδή πίστεψαν ότι ο δρόμος αυτός ήταν ο πιο δίκαιος, ο πιο ορθός και ο πιο κατάλληλος για τους υποψήφιους εκπαιδευτικούς του Δημόσιου Σχολείου. Ποιος θα ισχυριστεί ότι η επιτυχία που ήρθε ως συνέπεια αυτής της προσπάθειας δεν αποτελεί ουσιαστικό προσόν;
Η κυβέρνηση αποκλείεται να μη γνωρίζει την αντικειμενική και μετρήσιμη αξία της επιτυχίας σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ ως κριτήριο διορισμού. Επιλέγει, όμως, με τη στοχευμένη ακύρωσή του να μεταθέσει διασπαστικά τη συζήτηση γύρω από το τεχνικό θέμα των κριτηρίων αντί του ουσιαστικού θέματος της άμεσης αναγκαιότητας διορισμών, ευελπιστώντας σε φαύλο κύκλο αδιεξόδων αντεγκλήσεων που θα δικαιολογήσουν περαιτέρω παλινωδίες και αναβλητικότητα στο θέμα των διορισμών.
Με βάση τα παραπάνω η Αδέσμευτη Ομάδα Καθηγητών προσυπογράφει το αίτημα των επιτυχόντων σε ΑΣΕΠ αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ζητά ως ελάχιστο μέτρο δικαιοσύνης να προσμετρηθούν οι επιτυχίες σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ σε όποιο σύστημα διορισμών μελλοντικά ισχύσει.